![]() |
Albert Bandura źródło: en.wikipedia.org |
Albert Bandura
Urodził się w Kanadzie w 1925 roku. Obecnie jest profesorem na Uniwersytecie Stanforda. Wiedzę oraz doświadczenie zdobywał pod okiem Kennetha Spence'a – wybitnego behawiorysty (Oleś, 2009).
Jest uznawany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych współczesnych psychologów. Popularność w świecie nauki przyniosła mu przede wszystkim stworzona przez niego teoria społecznego uczenia się, która wywarła wpływ na obecne rozumienie tego procesu.
Albert Bandura stanął niejako w opozycji do behawiorystów, ponieważ w jego koncepcji człowiek jest zdolny do samoorganizacji i samoregulacji oraz aktywnego uczestniczenia w uczeniu się (Trempała, 2011).
Bandury społeczno-poznawcza teoria uczenia się (Bandura, 1977, 1986)
Zakłada, że uczenie się przez dziecko polega nie tylko na warunkowaniu klasycznym i sprawczym (jak dotychczas sądzono), ale również na obserwowaniu i naśladowaniu innych ludzi. Dziecko wykonuje czynności i wydaje dźwięki podobne do tych zaobserwowanych u człowieka, zwanego tu modelem (Trempała, 2011).
![]() |
źródło: res.cloudinary.com |
Wnioskiem płynącym z zastosowania tej teorii jest fakt, że nie doświadczając bezpośrednio danej sytuacji, i tak możemy uczyć się nowych zachowań. Bandura nazwał to zjawisko uczeniem się obserwacyjnym lub społecznym.
Możliwe są 2 rodzaje takiego uczenia się:
- Uczenie się przez konsekwencje (warunkowanie zastępcze) – dziecko przejmuje bardzo szybko cały wzór zachowania, często po zaledwie jednej ekspozycji. Nie potrzeba ćwiczenia by nabyć wzór zachowania. Inną stosowaną nazwą jest warunkowanie zastępcze: dziecko obserwuje, czy konsekwencje działania modela prowadzą do uzyskania nagrody/kary oraz jakie emocje towarzyszyły modelom w trakcie lub po wykonaniu działania. Dochodzi zatem do nauki motywacji leżącej u podstaw nabywanych wzorów zachowania (Trempała, 2011).
- Naśladownictwo - dziecko zwraca uwagę na tzw. bodźce modelowe - koduje je, przypomina i dokonuje ich reprodukcji w wymagającej tego sytuacji. Z czasem staje się ono zdolne do uogólniania reguł, którymi kieruje się w swoim zachowaniu. Zatem dziecko stara się działać tak samo lub podobnie do obserwowanego wcześniej modela (Trempała, 2011). Ważną rolę odgrywa poczucie własnej skuteczności, rozumiane jako przekonanie, że jest się w stanie zrealizować dane zachowanie. Oczekiwanie własnej nieskuteczności hamuje zachowanie, natomiast zwiększenie przewidywań swojej skuteczności prowadzi do podejmowania i nasilania zachowań.
Eksperyment z lalką „Bobo”
![]() |
źródło: onlineacademiccommunity.uvic.ca |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz